Samen leren, spelen en ontwikkelen.

"Samen leren, spelen en ontwikkelen"

Onze missie en visie

Onze missie:

Wij streven naar onderwijs in een veilig schoolklimaat, waarbij de kinderen met een positief kritische houding en doordachte uitdagingen tot zelfstandig leren komen.

Onze visie:

"Samen leren, spelen en ontwikkelen"

Ieder kind doet ertoe, ieder kind wil leren en ieder kind kan excelleren. Om dat te bereiken zijn we een school waar elk kind zich veilig voelt en waar ieder kind zichzelf mag en kan zijn. We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Dit betekent een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen en waarin ze opgroeien tot zelfstandige en zelfbewuste mensen. Het geven van goed onderwijs leidt er ook toe dat kinderen oog en oor hebben voor anderen en voor hun omgeving. De Kameleon profileert zich als school met een grote
maatschappelijke betrokkenheid.

We anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen en werken samen met onze ketenpartners in het dorp. In ons onderwijs gaan we uit van de basisbehoeften van kinderen: competentie, relatie en autonomie. Wij stemmen ons onderwijs af op de verschillen tussen kinderen en streven daarbij naar het hoogst haalbare voor ieder kind, zodat zij binnen de mogelijkheden van hun kunnen tot optimale ontwikkeling komen. 

 

Onze populatie

De Kameleon is een gemêleerde buurtschool met een diverse leerlingenpopulatie. We verwelkomen kinderen van verschillende achtergronden, wat ons onderwijs rijk en veelzijdig maakt. De verschillen in sociaal-economische en culturele achtergronden bieden ons de kans om een breed scala aan onderwijs aan te bieden dat past bij de behoeften van elke leerling. Met een schoolweging van 24,95 en een spreidingsgetal van 7,32 streven we naar hoge verwachtingen en zijn wij ons bewust van hoge spreidingsniveau in de groepen. We blijven alert op de specifieke behoeften van onze leerlingen, of het nu gaat om extra ondersteuning of verdieping. Dit doen we door analyses van toetsresultaten, leerlingvolgsystemen en blokplannen, zodat we ons onderwijs optimaal kunnen afstemmen de groep en de individuele leerbehoeften binnen onze groepen.
Onze aanpak wordt verder ondersteund door de pijlers strategisch leren en betekenisvol leren, waardoor we elke leerling de kans geven om zich volledig te ontwikkelen binnen een veilige en stimulerende leeromgeving. Samen met ouders creëren we een betrokken en ondersteunende leeromgeving waarin elk kind de ruimte krijgt om zich veilig en gewaardeerd te voelen en waarin het zijn of haar potentieel volledig kan benutten.

Onze identiteit

De Kameleon is een katholieke school. De school staat open voor alle kinderen, ongeacht hun geloof, maatschappelijke achtergrond, cultuur of welk sociaal onderscheidend criterium dan ook. Onze aandacht voor waarden en normen, het vreedzaam naast elkaar leven, proberen we concreet te maken in het dagelijkse schoolleven. De vieringen en rituelen worden in ere gehouden als herkenbare uitingen van onze identiteit. We verwachten van ouders en kinderen dat ze deelnemen aan de activiteiten en schoolvieringen. We realiseren ons dat we leven in een multiculturele samenleving waarbij kennis van elkaars achtergrond en respect voor een andere manier van leven een voorwaarde is om met elkaar samen te kunnen werken. Kinderen en volwassenen gaan op de Kameleon op een respectvolle manier met elkaar om. We willen ruimte geven en luisteren naar elkaar voor wederzijds begrip.

Onze pijlers

 

In ons onderwijs gaan we uit van de basisbehoeften van kinderen: competentie, relatie en autonomie. Wij stemmen ons onderwijs af op de verschillen tussen kinderen en streven naar het hoogst haalbare voor ieder kind, zodat zij binnen hun mogelijkheden tot optimale ontwikkeling kunnen komen. Strategisch leren, betekenisvol leren, sociaal leren en het leren-leren, vormen de pijlers van waaruit wij werken.

Sociaal leren

Geïnspireerd door de ideeën van Vygotsky, benadrukt deze theorie het belang van sociale interactie en samenwerking voor leren. Leerlingen ontwikkelen hun kennis en vaardigheden door interactie met anderen en hun omgeving, wat bijdraagt aan de constructie van kennis.

Strategisch leren

Gebaseerd op de theorieën van Flavell en Zimmerman, richt deze benadering zich op het aanleren van leerstrategieën die leerlingen helpen effectief te leren en problemen op te lossen. Het legt de nadruk op het ontwikkelen van kritisch denken en zelfreflectie.

Betekenisvol leren

Geïnspireerd door Piaget en Bruner, benadrukt deze theorie dat leren een actief proces is, waarbij leerlingen nieuwe kennis opbouwen door middel van ervaringen die voor hen betekenisvol en relevant zijn. Het leren krijgt pas echt vorm wanneer het aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen.

Leren leren

Gebaseerd op de ideeën van Flavell (metacognitie) en Bandura (zelfregulatie), richt deze pijler zich op het bewustmaken van leerlingen van hun eigen leerprocessen. Dit stelt hen in staat om deze processen te plannen, monitoren en aanpassen. Het vormt de basis voor levenslang leren en benadrukt het belang van intrinsieke motivatie en doorzettingsvermogen, zoals beschreven door Deci en Ryan in hun zelfdeterminatietheorie.


Visie op Burgerschap

"Leerlingen van de Kameleon hebben zelfvertrouwen en zijn weerbaar. Ze hebben een open en respectvolle houding en zijn daarbij verdraagzaam en empatisch. Leerlingen van de Kameleon nemen hun verantwoordelijkheid en voelen zich verbonden met de wereld." (Team Kameleon juli 2024


Burgerschap bij de Kameleon o.a. tot uiting door:
 

Burgerschap bij de Kameleon o.a. tot uiting door: 

* de katholieke identiteit 
* wekelijkse levensbeschouwelijke lessen (Kinderbijbel 1t/m 6 en groep 7&8 naast de Kinderbijbel het boek Over Engelen, Goden en Helden) 
* methodiek voor SEL / Actief Burgerschap De Vreedzame School 
* methode voor begrijpend lezen Atlantis 
* methode voor Wereldoriëntatie Naut Meander Brandaan 
* kwaliteitskring Mens & Maatschappij 
* samenwerking met Sportief Zeist, Kunst Lokaal, Kunstenhuis Idea 
* de actieve rol als spil in de maatschappij 
* leerlingenraad 
* mediatoren 
* klassenvergaderingen (voor elke leerlingenraad volgens draaiboek) 

 

Contactgegevens

Schroeder van der Kolklaan 1

3734 VH Den Dolder

basisschool@kameleondendolder.nl

030 225 85 66