De Kameleon daagt je uit om te ontwikkelen.

Welkom in groep 4-5.

In groep 4 worden taal, lezen en schrijven meer van elkaar gescheiden als ‘aparte’ vakken. Er wordt verder gewerkt aan de leesvaardigheid. De zinnen worden langer en de woorden worden ingewikkelder, waardoor de kinderen leuke verhalen kunnen lezen. We gaan leeskilometers maken. Begrijpend lezen krijgt een belangrijke rol.

Spelling wordt steeds belangrijker. We behandelen 12 spellingsregels.

Bij Rekenen gaat het vooral om het aanleren van de tafels. Dit wordt de belangrijkste rekenklus. Er wordt begonnen met inzicht kweken van wat tafelsommen eigenlijk zijn. Als het zover is, worden de tafels geautomatiseerd.

Wereldoriëntatie in groep 4 blijft nog dicht bij het kind. De onderwerpen die behandeld worden zijn vaak een verdieping van de taal methode of wat er op dat moment speelt in de groep.

Sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 4 focust zich op ontdekken van de eigen mogelijkheden, kenmerken, wensen, gevoelens en beperkingen. Ook het inleven in gevoelens, wensen en opvattingen van anderen komen aan bod.

In groep 5 wordt de lesstof beetje bij beetje  complexer en krijgen de kinderen inzicht in hun eigen handelen. Zo worden de kinderen bewust van wat zij moeilijk vinden en wat zij nodig hebben om de lesstof onder de knie te krijgen. Dit neemt een belangrijke plek in op hun weektaak waarin de groep geleerd wordt om hun werk te gaan plannen.

De kinderen in groep 5 staan steeds meer open voor de volwassen wereld. Daarom
krijgen zij vanaf groep 5 ook ‘zaakvakken’: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. 

Tijdens het rekenen staan de deeltafels en de plus-en minsommen tot 1000 centraal. Ook komen de digitale tijden, het meten en wegen en breuken aan bod. Ook de contextsommen hebben een belangrijke plek in de rekenlessen.

De spellinglessen staan dagelijks op het programma. Iedere les wordt gestart met een dictee waarna de diverse reeds behandelde en nieuwe catgorieën doorgenomen worden.

Tijdens de taallessen werken de kinderen naar een betekenis eindproduct toe die ze voor de groep moeten presenteren. Ook een spreekbeurt en een boekbespreking staat op de planning.

Het lezen verloopt steeds sneller. De kinderen gebruiken steeds meer technieken om een tekst goed te lezen. Denk hierbij aan het lezen van interpuncties en het gebruiken van een juist voorleestempo. Het begrijpend lezen wordt steeds belangrijker. Snapt een kind wat het leest, kan het de hoofdgedachte uit een tekst halen en kan het een samenvatting maken?

Naast al deze vakken wordt er ook aandacht besteed aan verkeer, burgerschapsvorming, catechese, gymnastiek, muziek, beeldende vorming en drama. En laten we het Talentenatelier niet vergeten. Gedurende een periode van 3 weken kiezen de kinderen een workshop uit die groepsdoorbroken wordt aangeboden. Zo kan ieder kind aan zijn/haar eigen talent werken.
 


Groep 4-5


maandag
 
Machteld Mojet
dinsdag tot en met vrijdag    
Kimberly Boxelaar                        
 

 

Contactgegevens

Schroeder van der Kolklaan 1

3734 VH Den Dolder

basisschool@kameleondendolder.nl

030 225 85 66